
Umenie pre zdravie
"Zo živého prameňa pudu prúdi všetko, čo je tvorivé; teda nevedomie nie je
podmienené len históriou, ale je samotným zdrojom tvorivých impulzov.
Je ako samotná príroda – neuveriteľne konzervatívna, a predsa prekračuje
svoje vlastné historické podmienky vo svojich aktoch stvorenia."
— CG Jung. Štruktúra a dynamika psychiky.

Umenie pre zdravie ako koncept, ktorý využívam pri svojej práci, spája podľa aktuálnej potreby človeka, rôzne výtvarné techniky, artefiletiku, arteterapeutické prístupy
a využívám aj:
Človek tvorí z hĺbky svojej duše a objavuje a nachádza obrazy, ktoré k nemu hovoria jazykom, ktorému iba on sám rozumie najlepšie, ja som pri celom procese iba sprievodca, ktorý do procesu nezasahuje, som partnerom v dialógu s človekom.
Podotýkam s človekom, nie s pacientom. Pretože každý človek zostáva u mňa za každých okolností „iba“ človekom, napriek všetkému, čo sa mu v živote môže diať.
Referencie

Duša....
Duša hovorí vo vzoroch a tvaroch. Hovorí v metaforách a symboloch. Hovorí hudbou a tancom. V snoch, rozprávkach, mýtoch a ľudových rozprávkach.
Duša je vášeň.
Duša je láska.
Duša vidí intuitívnym okom a cíti inteligentným srdcom.
Duša je okúzľujúca a vyživujúci životodarca ...
Duša je doma.
Hľadá svetlo a v tomto svetle sa formuje.
Duša má krídla, ktorými presahuje.
Duša hovorí v umení ...
Duševné stelesnenie seba.
Duša je prístupná každému človeku tým najjednoduchším spôsobom: totiž prostredníctvom vlastnej skúsenosti. Ide totiž o výklad základných faktov o živote každého človeka, o detstve, zrelosti, starobe a smrti, ako aj o konfliktoch a premenách, ktoré sa v ňom vyskytujú.


"Psychologicky vzaté, je obrovský rozdiel či niekto niekoľkokrát týždenne vedie zaujímavý rozhovor so svojím terapeutom, ktorého výsledok visí niekde vo vzduchu, alebo či sa dlhé hodiny snaží vzpierajúcim sa štetcom a farbami alebo ceruzkou uskutočniť na pohľad niečo celkom nezmyselné... . ...Chcem aby sa ľudia zaoberali objektívne neznámym materiálom a jeho subjektívnymi stránkami, ešte nevedomými. Chcem aby ich zasiahla a zatriasla nimi skúsenosť, ktorá potom svojim účinkom dáva väčšiu šírku ich bytosti. "
C.C. Jung
Aj cez svoju osobnú skúsenosť viem, že umenie dokáže sprostredkovane liečiť a túto skúsenosť sa snažím odovzdávať pri svojej práci ďalej. Cez umenie dokážeme komunikovať. Niekedy nám slová k tomu, aby sme vyjadrili svoje pocity nepostačujú. Farby, ktoré si volíme hovoria o našom momentálnom nastavení. Farby majú svoje duševné substancie. Pri stretnutí s druhým človekom vnútorne každý z nás zachytáva určité dojmy, ktorých kvalita sa vo vonkajšom svete dá prirovnať k farbám. Farby sú vo vonkajšom svete bytostné sily, ktoré sa manifestujú v našej duši ako nálady.
Irena Brežná vo svojej knihe "Nevďačná cudzinka " píše: "...Jazyky sú bytosti. Žijú medzi nami, flákaju sa alebo zvŕtajú, hrmocú, zadŕhajú sa, švitoria. Jazyky živíme a šatíme, takže sú nasýtené alebo obnosené, podvyživené či elegantné. Ak je jazyk hebký, kúpem sa v ňom a liečim sa. "
I farby by sme mohli nazvať bytosťami. Veď raz sme odetí elegantne, raz obnosene, raz tak, že žiarime, inokedy sa zlaďujeme so šeďou okolo nás... Obliekame sa spontánne do farieb svojej aury. Tak sa môžeme vo farbách našich duši kúpať a liečiť. Umením a tvorením si môžeme pomáhať aj sami. Reč a myšlienky majú svoje obmedzenia. Keď sa ocitneme v situácii, kedy si nevieme rady alebo ani nevieme čo sa s nami deje, môžeme si takýto stav namaľovať, vymodelovať, zostaviť. Naše vnímanie problému sa zmení a pomôže nám získať nadhľad. Dokonca si môžeme namaľovanú situáciu premaľovať, vymodelované pretvoriť, zostaviť tak, ako to cítime, že je pre nás vyživujúce. Výtvarná činnosť odvádza napätie, odvádza sa potlačené, môžeme nechať priestor emóciám. V umení sa zároveň nachádzame a strácame. Umenie je tvorenie - tvorenie ktoré pochádza z ľudských rúk, z ľudského srdca a ducha. Umenie je činnosť, ktorá človeku umožňuje vedome ovplyvňovať druhých prostredníctvom istých vonkajších znamení tak, aby v nich vyvolal alebo oživil pocity, ktoré sám zakúsil.

Umenie lieči, pretože naplňuje život krásou.
Umenie pre zdravie využíva výtvarné prostriedky, metódy a techniky k sebavyjadreniu človeka, ktorý tvorí. Je úspešnou metódou pre psychické uvoľnenie a následnú vnútornú duševnú očistu, prináša pocit úľavy po zbavení sa niečoho ťaživého alebo povznášajúci účinok z prežitého umeleckého diela. Výsledný artefakt a zároveň i proces, ktorý je uchopený verbálne, pomáha zažiť a porozumieť vlastným psychickým procesom či vzorcom vlastného správania. Spája poznatky psychológie, umenia, tiež filozofie a zároveň sa opiera i o novodobé poznatky z neurológie.
Ponúkam vám individuálne alebo i skupinové stretnutia, ako špeciálnu sebarozvojovú metódu výtvarným umením pre zdravie pri ktorej sa pracuje najmä s tvorbou a reflexiou zameranou na proces či produkt. Nejde však o psychoanalýzu, tá prináleží psychológom.
Nejde o výkon, ide o srdce.
Človek nemusí vedieť vôbec maľovať či kresliť, ide o sebavyjadrenie myšlienok, pocitov vedomých aj nevedomých postojov, zážitkov a názorov, prežívania, bez snahy zapáčiť sa. Výsledok je autentický, typický pre jednotlivca, ktorý ho vytvoril.
Ide o zážitkovú, neverbálnu a uvoľňujúcu formu terapie, kde nie sú potrebné žiadne umelecké skúsenosti či nadanie, nie je dôležité výsledné dielo.
Je vhodná pre všetkých.
Nehodnotí sa výsledok výtvarnej tvorby, dôležitý je celý proces, a tak je vhodná aj pre tých, ktorým strach či zábrany vytvárajú bariéry, že tvoriť nevedia.
Vždy ide o vnútornú výpoveď človeka a teda nič nie je pekné alebo škaredé, dobré či zlé.
Každé jedno dielo má svoju výpovednú hodnotu a zmysel.
Využíva rôzne formy umenia ako spôsob komunikácie.
Cieľom je naštartovať u človeka sebaliečebný proces a umožniť mu objaviť spôsob vyjadrenia emócií, rôznych vnútorných psychických procesov a vzťahov, ktoré nie vždy dokáže uchopiť a vyjadriť slovne.
Prostredníctvom individuálnych či skupinových stretnutí v tvorbe je človeku umožnené spoznať vlastný potenciál, zvýšiť sebauvedomenie, sebapoznanie, umenie pre zdravie tak môže byť veľmi účinné ako podpora v raste osobnosti.
Umenie pre zdravie rozvíja kreativitu, pomáha rozvoju našej osobnosti,
lepšiemu prežívaniu, chápaniu seba a života.
Zároveň umožňuje porozumieť svojim vnútorným obrazom, ktoré sa dostávajú von z podvedomia neverbálnym spôsobom.
Umenie pre zdravie môže byť individuálne, skupinové, partnerské,
rodinné alebo môže byť využívané i v rámci teambuildingových aktivít.
Z mojej vlastnej skúsenosti a z praxe viem, že umenie pre zdravie je úžasný nástroj i pre zdravých ľudí, ktorí si jednoducho nevedia nájsť odpovede na rôzne otázky, či nevedia čosi v živote pochopiť alebo uchopiť verbálne. Cez umenie a svoju jedinečnú tvorbu sa im môžu doslova a do písmena otvoriť dvere k svojmu prežívaniu a pochopeniu seba samého.
Je to výborný prostriedok i pre každodenný život, dnes príliš naplnený a veľmi rýchly. Počas výtvarného tvorenia sa človeku prinavracia pocit pre prítomnosť a aktuálne prežívanie v nej, ktoré môže byť zároveň spojené s radosťou.
Zasahuje do všetkých oblastí prežívania na úrovni tela, mysle a duše.
-
je cestou sebapoznávania a sebarozvoja
-
rieši psychické problémy pri menopauze a strate zmyslu života
-
je podpora v krízových obdobiach / strata zamestnania, blízkej osoby... /
-
podpora pri psychickej nerovnováhe
-
v zložitých a stresových životných situáciách
-
vhodné pri pocitoch smútku, úzkosti, depresie
-
otvára priestor pre realistický pohľad
-
vytvára a učí nás optimistickému premýšľaniu
-
vhodné pri riešení partnerských problémov a problémov dospievajúcich
-
vo veľkej miere rozvíja kreativitu
-
podporuje spontánnosť
-
učí nás zodpovednosti za vlastný život
-
je zábavné a radostné
-
pri skupinovom umení pre zdravie vzniká jeden celok, nové podnety, obohacujúce rozhovory, radosť zo spoločného tvorenia a zo života.
Využívam umenie pre zdravie ako metódu, ktorá môže byť nápomocná pri rôznych problémoch, napr. partnerských či sociálnych, vzťahových, nezvládnutých či potláčaných emóciách, strachoch, syndróm vyhorenia a pod.
V jednoduchosti povedané všade tam, kde nám naše emócie, zmýšľanie a konanie bránia vo vlastnej prosperite a celistvosti. Všade tam, kde je potrebné odkryť, pochopiť a uchopiť čo sa mi deje, prečo sa mi to deje a čo s tým môžem urobiť, aby som sa cítil/a v súlade so sebou.
Umenie pre zdravie pre deti a dospievajúcich
„Keď deti pozorujú zvieratá v prírode a učia sa ich mať rady, nikdy sa u nich neobjaví krutosť k nim.
Príroda je nesmierne múdra a pokiaľ ju budeme nasledovať, môžeme svoje praktické problémy ľahko vyriešiť. Príroda má skvelé riešenia všetkých praktických problémov, hlavne problémov týkajúcich sa detí.“ (Mária Montessori)
Cieľom Umenia pre zdravie je posilniť duševné zdravie kombináciou tvorenia a pobytu vonku spolu s tvorením v ateliéri.
Zlepšuje sa IQ detí, je to pomoc pri odbúravaní stresu, využívam aktivity, ktoré podporujú všímavosť. Ak dieťa tvorí a chodí na prechádzky do prírody, zvyšuje svoju odolnosť, kreativitu a tiež empatiu.
Kombinácia vonkajších aktivít a tvorenia môže v zvýšenej miere podporiť duševné zdravie, ukľudňuje pocity a zaneprázdnenú myseľ a pobyt v prírode umožňuje dieťaťu, ale i dospelým, vnímať úplne iný svet, kde sa zvieratá, rastliny, voda a obloha pohybujú iným tempom.
Vedomé aktivity v prírode napríklad poskytujú dieťaťu kľudné prostredie, ktoré zapája zmysly dieťaťa a to mu pomáha sa lepšie sústrediť, cítiť sa sebaistejšie, zažívať menej úzkosti a byť empatickejším. Ak je dieťa na prechádzke, kde sa môže ukľudniť, takáto pomalá prechádzka lesom pomáha dieťaťu sa sústrediť na okolie a to mu potom pomôže sústrediť sa aj po prechádzke.
Prírodné prostredie pomáha deťom rozvíjať tiež schopnosti vcítiť sa do druhých. Ak si dieťa sadne a pozoruje malých tvorov, napr. červíka alebo včelu, sústredí sa na nich a premýšľa aké je to byť týmto zvieraťom alebo hmyzom, podporuje ho to v budovaní empatie.
Dieťa začína pozorovaním prírody a jej výtvarným stvárňovaním nachádzať a vnímať krásu i tam, kde ju predtým nevidelo a vníma ju inak ako dovtedy. Vidí ju potom aj v bežných veciach, stáva sa citlivejším nielen k svojmu okoliu, ale hlavne k sebe a svojim emóciám. Je empatickejšie nielen k ľuďom ale i k prírode.
Krásu, ktorú sa dieťa naučí vidieť a vnímať pretvára do umenia a jeho umenie je tu preň okrem iného i na to, aby ukázalo jemu i ľuďom, aby viac milovali potoky, hory, rastliny,
zvieratá, hmyz, vtáctvo, stromy, kamene...
Dieťa sa vie tešiť z drobných aj veľkých umeleckých zážitkov, ktoré buď samé vytvorí alebo ho nimi príroda napr. vo forme krásneho kamienka a jeho tvaru a farby obdarí. Podobné neskôr dokáže precítiť aj pri návšteve výstavy alebo galérie.
Stretnutia Umenia pre zdravie pre deti a dospievajúcich sú zamerané na spoznávanie prírody, života v lese a tak sprostredkovane i seba. Na objavovanie prírodných tajomstiev cez hry a zážitky. Dieťa si zamestnáva nielen hlavu, ale predovšetkým srdce a ruky a základom je zmyslové vnímanie prírody formou zážitkového tvorenia, učenia či rôznych tvorivých a výtvarných činností rozvíjajúcich všetky zložky osobnosti človeka.
Záleží mi predovšetkým na tom, aby si každé dieťa vytvorilo pozitívny vzťah ku prírode a zvieratám a mohlo tak načrieť do nekonečnej studnice zdravia, štastia a radosti, ktorou pre každého človeka príroda je.
Záleží mi na tom, aby dieťa dokázalo myslieť samé za seba a podporujem jeho kritické a systémové myslenie, samostatné rozhodovanie. Aby sa nesnažilo iba vyhovieť mne,
rodičom, učiteľovi alebo inému vzoru.
Ukazujem im, že najdôležitejšie je veriť svojmu úsudku a urobiť správne rozhodnutie.
Dieťa sa u mňa zababre, hrá sa v hline a odchádza špinavé, ale šťastné.
Zažívať číru radosť, to je to o čo ide ! – nielen deti ale i dospelí ľudia si takéto emócie nedovolia kvôli okoliu či očakávaniam. Dieťa u mňa je hlavne v kontakte s prírodou, zažíva niečo, čo pomaly v rodinách vyprcháva a ja sa ho do tohto sveta snažím znova pozvať a spojiť sa s ním.
Deti sú prirodzene živé a zvedavé. No dnes, žiaľ, už nie každé dieťa má možnosť tráviť čas v spojení s prírodou. U mňa sa môže dieťa, namiesto televízie, ponoriť do prírody, kde môže byť v prítomnosti a zažiť „televízny prenos“ či dokumentárny film v priamom presnose.
Pretože les je plný tajov a kúziel. Dieťa môže objavovať veľa nepoznaného a pri tom takého prirodzeného. Chodiť po machu s bosými nohami, spoznávať rastlinstvo a jeho plody, tvoriť priamo v lese z prírodných materiálov, na prechádzke stretnúť stádo srniek a jeleňov, máčať si nohy v žblnkajúcom potoku, pozorovať veveričku, mravčiu diaľnicu či ochutnať sladké steblo trávy vytiahnuté z mraveniska, počúvať ďatľa ošetrujúceho stromy, vyblázniť sa v napadanom lístí, objavovať lesné poklady, počúvať vtáčie symfónie, oddychovať pod rozkvitnutými stromami ... .
Popri tom všetkom dieťa tvorí, maľuje, kreslí... a objavuje seba.
Spozná zvuky, vône i chute lesa, dotkne sa ho v priamom prenose a spozná (možno doposiaľ) nepoznané. Nadobúda vedomosti o prírode priamo v prírode, a nie z kníh a obrazov. Zároveň nadobúda sprostredkovane vedomosti i o sebe.
Všetky aktivity sa prispôsobujú veku dieťaťa a samozrejme i počasiu a v neposlednom rade i tomu, čo dieťa samé robiť chce.


.jpg)



